2014年6月23日星期一

香港獨立媒體: 《The Languages of Learning》讀後感

 
How To Lose 19.8 lbs In 21 Days.

Lose weight the right way and keep it off.
From our sponsors
《The Languages of Learning》讀後感
Jun 23rd 2014, 02:44, by 金刀赤羽

最近讀左一本論教育既著作,眼界大開。對比返香港教育,唉,見到人地車尾燈都當你贏啦。作者叫嘉麗絲(Karen Gallas),係美國既教育學者兼小學老師,佢本書就叫《The Languages of Learning: How Children Talk, Write, Dance, Draw, and Sing Their Understanding of the World》。書名係咪好長呢?唔好意思,因為我加埋副題。鬼佬啲書成日恃住有副題,書名就得個型字,睇完都唔知佢想寫乜,想知主旨反而要睇副題。唔好意思,扯遠左。

呢本書有講教育理念,亦都舉左好多實例去印證理念。點解本書叫「The Languages of Learning」呢?個「s」先係重點。小朋友認識外界,同表達內心,往往依賴好多唔同款式既「語言」。唔好誤會,佢呢度講既語言唔係普通話同英文,而係指講故仔、畫畫、唱歌、跳舞、做手工等等藝術。佢認為小朋友本來就有好豐富既表達手法,例如你要佢說明毛蟲化蝶既經過,佢可能會作段故仔,寫首詩,或者畫連環圖畀你,無拘無束。但大人往往認為呢啲主觀向既藝術係次要語言,偏好客觀、中立、無歧義、無預設、無感情、無紋彩既科學語言。所以你睇香港既中小學,美勞、家政永遠唔會做主科,英文堂唔會教你英詩英劇,只會教文法同文書處理技巧。咁做大大扼殺左小朋友與生俱來既表達手法。而外在表達同內在思維密不可分,你慣左點樣講野,就會慣左點樣諗野。表達手段削減左,睇世界既方式都會收窄埋。係呢個意義下,作者話大人既語言比起小朋友貧乏。我地吸收既資訊當然比細孥多。但資訊都係要靠語言黎分類同儲存。小朋友可以借助顏色、旋律、舞姿、比喻黎學習同表達,作者話佢身為老師,都經常係小朋友身上,搵返自己一度遺忘既語言,一度遺失既世界觀。至於大人,貧窮得只剩下共產中文同行政英文。我地連用顏色黎諗野都唔識,更莫講用顏色黎創作。你花大大筆錢搞西九,最尾咪又要靠買外國名作黎鎮館。唔好誤會,呢本書唔係主張學校開多幾堂美勞家政,唔係叫怪獸家長迫仔女報多幾堂油畫班拉丁舞班,而係若小朋友鍾意用藝術黎表達自己,由得佢,唔好急住糾正佢,阻止佢。由得佢既意思亦都唔係叫你唔理佢,你有你講書,佢有佢塗鴉,而係用返小朋友最親切既語言去同佢傾計,例如佢係科學習作上面畫畫,你問下佢畫左啲咩,點解咁畫,讚佢叻仔,你先會睇到呢個細孥既真正潛能。因才施教,原是古老智慧。

除左教育理念,呢本書重舉左好多作者既教學實例,令我呢個遠隔重洋既港仔都略略知下美國人點教小學生。其實單係略略知下都好震憾。我地印象中既學校,肯定係間開一間間課室,課室入面又排好一排排枱櫈,對號入座,秩序井然。作者話佢間學校,間間課室都唔同樣,甚麼未必要強稱之為「課室」,係廣場中心席地而座,係樓梯度排排坐,就已經上到堂。香港中小學教書,一定有課程,教育局一定會頒課程指引。老師只不過係傳聲筒,上頭叫佢教乜,佢就照辦煮畀學生食,學生擰頭就質佢食。但睇過嘉麗絲講佢點教書,你就完全明白民主國家既基礎何在。佢地都有課程,但此課程不同彼課程,完全係兩個概念。佢地都會編好幾點教語文,幾點教數學,幾點教科學既,但就無高層事先度好各科既課題,老師話晒事。老師就算有度過教咩,最終佢都交畀學生話事。你無聽錯,係學生話事。學生唔駛佔領教員室,就已經係課堂既主人。學生想識啲咩,老師就教啲咩。學生首先輪流講下自己鍾意既課題,然後討論、磋商、投票,最後選出一致贊同既課題。黎緊既課程,就係按住學生自選既題目黎編排。唔係塾師果種一言堂,亦唔係香港教員咁執行中央指示,而係地道既民主呀。舉返嘉麗絲既原例,佢班學生對古埃及文化好感興趣,結果古埃及文化就成為左佢地既課題。起初,老師幫佢地分組,分別負責鑽研墓室壁畫、古埃及文字、陪葬工藝品、衣物首飾、古埃及神祇、木乃伊、墓葬儀式等。佢地想知木乃伊點整,老師就叫佢地真係夾份整件木乃伊出黎。整下整下,興趣愈濃,結果一個月後,佢地一致決定整埋成間墓葬室。你負責油壁畫,佢負責揼棺材,你負責寫象形文字,佢負責整黃金面具。又過多一個月,墓葬室終於落成,結果佢地提議排一場話劇,模擬古埃及既墓葬儀式。送葬者灑土,祭師念禱文,守護神搖鈴,各司其職。呢堂古埃及課咁就玩左四個月。我有理由相信若果間學校夠財雄勢大,班大帝起埋金字塔都得。

佢地教自然科學,都寧舍有睇頭。香港老師就梗係讀教科書啦,其實學生夠勤力,自己咪晒成本書,個老師都抌得。嘉麗絲既科學堂,唔會齋講現成既科學發現,而係要學生提出佢地感興趣既問題,再一齊討論,一齊決定黎緊教啲咩。例如:

電力點黎?
乜野產生風?
恐龍點死?
人點樣發現火?
人點樣學識寫字記事?

結果嘉麗絲話,黎緊幾個月,我地就順住次序,逐一解答呢幾條問題。小朋友當然唔會馬上知道答案,而要先自己試下答,慢慢傾。例如有人估我地跑步會產生風,當呢個世界好多人跑步,所產生既風就會匯聚成大風。有人反駁,喂冬天無咩人跑步喎,但重大風左呢。當初既「理論」就要修改:哦,唔係跑步形成到有風既,貨車火車行咪一樣有風。雖然佢地未必估得啱,但經過呢一番切磋,佢地就親身體會左何謂科學。科學,唔再係無上權威,而係經過假設、論證、反駁、修改既思想流程,係人基於切身經驗,想像、組織、驗證而成。香港家長或者會問:傻的嗎,這樣做對考試有甚麼好處?

無錯,我係大鄉里出城。呢啲咁既「課程」,人地外國都行左好多年。但唔好意思,我呢個坐慣課室考慣試既港仔,真係好少聽。聽聞美國都好多蠢人下,我都唔清楚,究竟係嘉麗絲教得特別好,定美國一般都係咁教。呢啲留返畀讀者研究下啦。我剩係諗起啲教育學者成日話,學校係社會既縮影。咁香港既學制又係有幾分似獨裁政府既。

You are receiving this email because you subscribed to this feed at blogtrottr.com.

If you no longer wish to receive these emails, you can unsubscribe from this feed, or manage all your subscriptions

没有评论:

发表评论